Základní škola Liberec, Švermova
kytka

Výuka matematiky

Výuka matematiky | SRPŠD | Virtuální prohlídka | O naší škole | Profil školy | Školská rada | Učitelský sbor | Měsíční plány | Kontaktní informace | Vybavení školy |


Jaká je matematika podle profesora Hejného?

V první řadě zábavná, ale to rozhodně není všechno!  Pojďme si přiblížit, jak taková matematika vlastně vypadá.

Děti se pohybují v různých prostředích, v nichž nenásilně nabývají matematické znalosti. Práce v prostředích je sama o sobě velmi motivační, děti často ani netuší, že se při hře vlastně učí. Matematických prostředí je celá řada, některá vycházejí z dětských zkušeností, např. krokování, autobus, rodina či cyklotrasy, jiná využívají dětské přirozené hravosti (pavučiny, neposedové, parkety). Některá jsou ryze aritmetická (násobilkové obdélníky, hadi), jiná geometrická (krychlové stavby, mříž, dřívka).  Jednotlivá prostředí se objevují postupně a postupem času gradují, tedy získávají na obtížnosti. Děti jejich opakovanou návštěvou získávají jistotu a ztrácejí tak strach z matematiky. Na úkolech pracují děti samostatně, častěji ale ve dvojicích a ve skupinách. K řešení mnoha úkolů dospívají až ve vzájemné diskuzi. Ta je nezbytnou součástí celého učebního procesu. Role učitele se od té tradiční výrazně liší, hlavní roli přenechává dětem a sám je upozaděn. Jeho úkolem je předkládat úlohy a tím koordinovat proces učení.

A co je na této matematice vůbec nejkrásnější?

Děti se kromě počtů učí diskutovat, argumentovat, objevovat vlastní cesty, nebát se chyb a spoustě dalších, v praktickém životě nezastupitelných, dovedností.

Více o metodě na www.h-mat.cz, kde se dozvíte o 12 klíčových principech, na jejichž respektování je  metoda založena.

 

K budování pozitivního vztahu dětí k matematice doporučujeme využít také novou edukativní hru Matemág (odkaz). Magický nástroj, který vzdělává a propojuje rodiče s dětmi.